Ta witryna wykorzystuje pliki cookie, dowiedz się więcej Zgadzam się
warning Do prawidłowego działania strony wymagany jest włączony JavaScript.

Test - Magnetyzm, indukcja magnetyczna


Odpowiedź Prawidłowa
Odpowiedź Prawidłowa (zaznaczona)
Odpowiedź Błędna
1.ilustracja do pytania Obok siebie ustawiono dwie zwojnice. Jedna z nich podłączona jest do źródła, a druga do miernika wskazującego wartość oraz kierunek przepływu prądu indukcyjnego.
Zaznacz poprawne zakończenie zdania.

Gdy źródło powoduje przepływ prądu, który zmienia się wprost proporcjonalnie do czasu, to w drugiej zwojnicy


2.ilustracja do pytania Na pewnej wysokości nad zwojnicą, której końce są zwarte miernikiem wskazującym wartość oraz kierunek płynięcia prądu, umieszczono magnes (patrz rysunek). Magnes ma kształt walca o promieniu mniejszym niż promień wewnętrzny zwojnicy. Zakładamy, że można zaniedbać siły oporu powietrza.
Zaznacz zdanie fałszywe.


3. W odległości r od prostoliniowego przewodnika, w którym płynie prąd o natężeniu I wartość indukcji magnetycznej pola wynosi B.
Zaznacz właściwe stwierdzenie
W odległości 2r wartość indukcji magnetycznej wynosi


4. Do transformatora mającego 100 razy więcej zwojów na uzwojeniu pierwotnym niż na wtórnym dołączono prądnicę prądu przemiennego.
Zaznacz poprawne zakończenie zdania.

Napięcie na uzwojeniu wtórnym będzie


5.ilustracja do pytania Obok zwojnicy, w której płynie prąd elektryczny ustawiono pętlę wykonaną z przewodnika. W pętli płynie prąd indukcyjny w kierunku pokazanym na rysunku.
Zaznacz poprawne zakończenie zdania.

Aby powstał prąd indukcyjny płynący w kierunku pokazanym na rysunku należy


6. Materiały w otaczającym nas świecie ze względu na własności magnetyczne można podzielić na trzy grupy: ferromagnetyki, paramagnetyki oraz diamagnetyki.
Zaznacz zdanie fałszywe.


7. Na cząstkę obdarzoną ładunkiem elektrycznym poruszającą się w jednorodnym polu magnetycznym działa siła Lorentza. Tor lotu tej cząstki zależy od początkowego kierunku wektora jej prędkości względem kierunku pola magnetycznego.
Zaznacz zdanie fałszywe.


8.ilustracja do pytania Przez zwojnicę płynie prąd o natężeniu I. Wokół zwojnicy powstaje pole magnetyczne.
Zaznacz poprawne zakończenie zdania.
Zwrot pola magnetycznego prawidłowo zaznaczono na rysunku


9. Zaznacz poprawne zakończenie zdania.
Elektron wpada z prędkością v do obszaru jednorodnego pola magnetycznego o indukcji B. Kierunek wektora prędkości jest prostopadły do wektora indukcji magnetycznej.
W czasie ruchu elektronu w polu magnetycznym:


10.ilustracja do pytania Na pewnej wysokości nad zwojnicą, której końce są zwarte miernikiem wskazującym wartość oraz kierunek płynięcia prądu, umieszczono magnes (patrz rysunek). Magnes ma kształt walca o promieniu mniejszym niż promień wewnętrzny zwojnicy. Zakładamy, że można zaniedbać siły oporu powietrza.
Zaznacz poprawne zakończenie zdania.

Przyspieszenie spadku magnesu jest


11.ilustracja do pytania W prostoliniowym przewodniku płynie prąd elektryczny o natężeniu I. Wzdłuż tego przewodnika z prędkością o wartości v porusza się cząstka α. Sytuację przedstawiono na rysunku.
Zaznacz poprawne zakończenie zdania.
W wyniku oddziaływania z polem magnetycznym przewodnika z prądem cząstka α będzie


12. Transformator to urządzenie, dzięki któremu można podwyższać i obniżać napięcie prądu przemiennego. Transformator zbudowany jest z dwóch uzwojeń oraz rdzenia. Uzwojenie pierwotne oraz wtórne są odizolowane elektrycznie od rdzenia. Rdzeń wykonany jest z ferromagnetyka.
Zaznacz zdanie prawdziwe.


13. Wirnik prądnicy prądu przemiennego obraca się w jednorodnym polu magnetycznym z częstotliwością f powodując powstanie na zaciskach prądnicy napięcia o amplitudzie U0.
Zaznacz właściwe stwierdzenie

Gdy częstotliwość obrotów wirnika wzrośnie do 2f, to amplituda napięcia


14. Przewodnik o długości l umieszczono w polu magnetycznym, którego indukcja ma wartość B. W przewodniku płynie prąd elektryczny o natężeniu I. Przewodnik jest ustawiony pod kątem prostym względem linii pola magnetycznego.
Zaznacz właściwe stwierdzenie

Gdy natężenie prądu płynącego w przewodniku wzrośnie dwukrotnie, wartość siły elektrodynamicznej działającej na niego


15.ilustracja do pytania Podczas zajęć szkolnych uczniowie przeprowadzili szereg doświadczeń badając zjawisko indukcji elektromagnetycznej. W doświadczeniach używali zwojnicy podłączonej do czułego miernika, który wskazuje wartość oraz kierunek przepływu prądu elektrycznego. Schemat doświadczenia przedstawiono na rysunku. Uczniowie zapisali wnioski z doświadczeń.
Zaznacz zdanie fałszywe.




WWSI

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego