Ta witryna wykorzystuje pliki cookie, dowiedz się więcej Zgadzam się
warning Do prawidłowego działania strony wymagany jest włączony JavaScript.

Test - Moduły dydaktyczne info-plus - Moduły interdyscyplinarne. informatyka/chemia - Jednofukcyjne pochodne węglowodorów (kwasy karboksylowe, estry)


Odpowiedź Prawidłowa
Odpowiedź Prawidłowa (zaznaczona)
Odpowiedź Błędna
1. Która z poniższych metod może pomóc w rozróżnieniu kwasu mrówkowego i kwasu octowego?


2. Przeprowadzono reakcję chemiczną. Do probówki z 3 cm3 wodorotlenku sodu dodano niewielką ilość pewnego wskaźnika. Roztwór przyjął malinowe zabarwienie. Następnie wkraplano kwas etanowy do momentu odbarwienia.
Który z poniższych zestawów zdań poprawnie uzupełnia podane informacje?


3. W czasie nadmiernego wysiłku fizycznego, przy niedobrze tlenu, zaburzony zostaje proces spalania glukozy, czego efektem jest powstanie w naszych mięśniach kwasu mlekowego. Powoduje on ból mięśni i uczucie ogólnego przemęczenia organizmu. Kwas mlekowy występuje również w mleku, jogurtach i kefirach.
W którym podpunkcie podano wzór kwasu mlekowego?


4. Kwasem karboksylowym, który powstanie w wyniku utlenienia aldehydu o identycznym wzorze sumarycznym jak aceton, jest:


5. Najprostszym kwasem polikarboksylowym jest kwas etanodiowy.
W parze związków: kwasie 2-bromopentanowym oraz 3-bromopentanowym, występuje izomeria podstawienia.
Fermentacja octowa polega na utlenieniu alkoholu etylowego do kwasu etenowego pod wpływem enzymów.
Nazwa systematyczna kwasu walerianowego to kwas pentanowy.
Wiedząc, że P to prawda, a F to fałsz, wybierz jedną z czterech możliwości:


6. Mając do dyspozycji roztwory: alkohol etylowy, propanon, aldehyd octowy, kwas etanowy oraz odczynniki: K2Cr2O7 + H2SO4, oranż metylowy, I2 + KOH, Ag2O, wybierz zestaw, w którym poprawnie dobrano: odczynnik, za pomocą którego można zidentyfikować dany związek chemiczny tak, by uzupełnić tabelkę:
RoztwórOdczynnik
  
  
  
  


7. Pod nadzorem nauczyciela uczniowie wykonali na lekcji doświadczenie chemiczne: „Reakcja kwasu etanowego z tlenkiem miedzi(II)”. Jako zadanie domowe mieli napisać obserwacje, wnioski oraz odpowiednie równanie reakcji chemicznej i wysłać je na platformę.
Który z uczniów prawidłowo rozwiązał zadanie?


8. Kwas ten jest wykorzystywany jako konserwant, gdyż ogranicza rozwój bakterii. Znajdziemy go m.in. w sokach owocowych i napojach gazowanych, ciastach, lodach, gumie do żucia oraz, ze względu na właściwości przeciwbakteryjne, w maściach.
O jakim kwasie mowa w powyższym tekście?


9. Nauczyciel zapisał na tablicy nazwy następujących związków chemicznych: kwas siarkowy(VI), fenol, kwas octowy, etanol oraz kwas metanowy. Zadaniem uczniów było uszeregowanie ich według rosnącego charakteru kwasowego.
Uczeń I: fenol, alkohol etylowy, kwas octowy, kwas mrówkowy, kwas siarkowy(VI)
Uczeń II: alkohol etylowy, fenol, kwas octowy, kwas mrówkowy, kwas siarkowy(VI)
Uczeń III: fenol, alkohol etylowy, kwas mrówkowy, kwas octowy, kwas siarkowy(VI)
Uczeń IV: kwas siarkowy(VI), kwas mrówkowy, kwas octowy, alkohol etylowy, fenol
Który z uczniów poprawnie rozwiązał zadanie?




WWSI

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego