Ta witryna wykorzystuje pliki cookie,
dowiedz się więcej
Zgadzam się
Projekt INFO-PLUS
Moduły dydaktyczne
info-plus
Biblioteka scenariuszy interdyscyplinarnych
Koła Zainteresowań - Przykładowe projekty
Wykłady info-plus
Projekt WLF
Moduły dydaktyczne wlf
Scenariusze interdyscyplinarne wlf
Biblioteka autorskich scenariuszy
Wykłady wlf
Koła Zainteresowań - Przykładowe projekty
Symulacje w środowisku LabView
Kontakt
Do prawidłowego działania strony wymagany jest włączony JavaScript.
Test - Elementy edytorstwa i typografii
Odpowiedź Prawidłowa
Odpowiedź Prawidłowa (zaznaczona)
Odpowiedź Błędna
1. Fonty (czcionki) wektorowe, w przeciwieństwie do bitmapowych:
wszystkie z odpowiedzi są poprawne
lepiej oddają kształt liter, używanych wcześniej w tradycyjnej poligrafii
przechowywane są w plikach, które zajmują mniej miejsca na dysku
pozwalają na łatwiejsze uzyskanie różnych wielkości pisma
2. Pojedynczy (pierwszy) wiersz nowego akapitu, pozostawiony na dole łamu lub całej kolumny nazywa się:
bękartem
wakatem
paginą
wdową
3. Określenie kerning dotyczy odległości (odstępów) między:
kolejnymi wyrazami tekstu
kolejnymi znakami tekstu
żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
kolejnymi wierszami tekstu
4. Przy projektowaniu kolumny (strony) tekstu książki, zwykle przyjmuje się, że:
marginesy nie powinny być zróżnicowane
szerokość kolumny powinna być wielokrotnością jednostki zwanej cycero
jej proporcje nie powinny być takie same, jak proporcje samej strony
żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
5. Zestaw informacji wydawniczych i technicznych umieszczonych w części wstępnej publikacji nazywa się:
przynajmniej dwie z odpowiedzi są poprawne
kolofonem
notką
metryką
6. Jednostka typograficzna równa wymiarowi najszerszego znaku danej czcionki to:
petit
cycero
firet
punkt
7. Łamy to formalne określenie:
znaków nowego akapitu
znaków tzw. ręcznego podziału wiersza
kolumn tekstu na stronie
żadna z odpowiedzi nie jest poprawna
8. Dywiz (łącznik) nie jest stosowany przy:
przynajmniej dwie z odpowiedzi są poprawne
zapisie dialogów
dzieleniu i przenoszeniu wyrazów, które nie mieszczą się w wierszu
przy łączeniu wyrazów wieloczłonowych, np. Muszyna-Złockie
9. W przypadku kolorowych publikacji w procesie druku offsetowego, w związku z separacją barwną, liczba używanych kliszy wzrasta do:
5
2
3
4
10. Poprawną metodą uzyskania wyróżnienia tekstu w wierszu nie jest:
wszystkie z odpowiedzi są poprawne
zmiana kroju czcionki
rozstrzelenie liter tworzących wyrazy
zastosowanie odmian tej samej czcionki
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego